Ultrafiolet – kolor odwagi, pomysłów i postępu

Instytut Pantone ogłosił niedawno kolor roku 2018, nr 18-3838 – ULTRA VIOLET. Ten i jego bliskie odcienie znajdą się w  tym roku na okładkach i w sesjach wielu tytułów… Słowo Pantone mocno wpływa na trendy w świecie mody i designu, instytut doradza firmom w zakresie brandingu i rozwoju produktów, uświadamia znaczenie koloru w strategii designu. Eksperci analizują trendy kolorystyczne, nie ograniczając się tylko do branży kreatywnej. Znajdują odcień, który w najlepszy sposób oddaje współczesną czy najbliższą sytuację społeczną, emocjonalną, gospodarczą. Teraz sugerują, że kończą się czasy kojącego minimalizmu i potrzeby wyciszenia, mija rok koloru Greenery. W 2017 potrzebowaliśmy zieleni, jutro będziemy potrzebować odwagi, pomysłów i postępu, czego symbolem jest fiolet – barwa ludzi uduchowionych i oryginalnych.

Fiolet kojarzony jest z mistycyzmem, intuicją i wyobraźnią, eksperymentem, błyskotliwością, wyjątkowymi osobowościami i artystycznymi geniuszami. Powiązany od wieków z luksusem, wielkością, władzą, wpływem, z bogatymi sferami, z powodu nadzwyczajnego kosztu farbowania fioletowej tkaniny. Impresjoniści mieli obsesję na punkcie tego koloru, byli oskarżani wnet przez krytyków o „violettomanię”, pomimo, że koszt takiej farby nie był najmniejszy.

Lilie wodne, Claude Monet, 1903 r. https://www.wikiart.org

Droga do Giverny w zimie, Claude Monet, 1885 https://www.wikiart.org

Pierre Bonnard, Herbata, 1916 r.

Eugène Boudin, Plaża w Trouville, 1868 r.

Wyjątkowość barw fioletowych wyrażana była w artystycznym geniuszu takich twórców jak Prince, David Bowie czy Jimmy Hendrix. Ich ubrania, okładki płyt, światło sceniczne i makijaż często przybierały fioletowe barwy.

Okładka vinyla, Purple Rain, Prince 1984 r.

Okładka vinyla Space Oddity, Dawid Bowie, 1969 r.

Jimi Hendrix

David Bowie

Ultra Violet to także pseudonim artystyczny Isabelle Collin Dufresne, francusko-amerykańskiej artystki, pisarki i jednej z muz Andy’ego Warhola, która napisała książkę „15 minut sławy” na temat życia w Fabryce. 

Ultra Violet

Wchodząc we współczesny świat mody męskiej, zmasowane sylwetki w tym właśnie kolorze wystąpią dopiero w kolekcjach jesień/zima 2018/2019. Jednak w kolekcjach na wiosnę już pojawiło się kilka przypadków:

Fiolet to kolor bardzo odważny w modzie męskiej. W tych czasach jednak nie powinieneś mieć obaw przed jego wyborem. Bardzo dobrze komponuje się z popularnymi szarościami, kremami i bielą. Można go łączyć z elegancką czernią, granatem, a nawet bordo, różem, czerwienią i żółcią w odcieniu musztardowym.

Oto, co możesz kupić już teraz online:

adidas Originals HAVEN. Kup w Zalando

VANS Old Skool. Kup w Farfetch

Bluza bawełniana Diesel z kapturem S-PALMS-T. KUP w Zalando

Czarna bluza z kapturem McQ Alexander Mcqueen z fioletowym napisem Cosmic psych. Kup w Farfetch

Marynarka welurowa w ASOS

Jedwabna poszetka Petite-Folie w Pakamera

Srebrne spinki do mankietów z kryształami Swarovskiego wykonane ręcznie w Polsce. Kup w Pakamerze

Woda toaletowa JOOP! nuta drzewno-orientalna w Douglas

Sweter GUCCI Angry Cat w Farfetch

Jedwabny krawat Calvin Klein w Zalando

CONVERSE w kolaboracji z chińskim butikiem Clot. Model Fastbreak z premium skóry, zamszu oraz płótna. Kup w Runcolors.pl

Melanżowy sweter Missoni w Farfetch

Szal kibica PUMA retro. Kup w ASOS

Kurtka puchowa Pull&Bear w ASOS

 

 

Torba Found Grip Graphi marki Reebok w Sport-shop.pl

Lustro Francois Ghost marki Kartell projektu Philippe Starck’a. Kup w Fabryce Form

Jednoosobowy hamak turystyczny marki Ticket To The Moon w Sport-shop

Fotel Raviolo MAGIS projektu Rona Arada powstały ze zwiniętego plastikowego pierścienia. Kup w Fabryce Form

Share this post

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *